0 tuotetta: 0

Pehmeä taide on teos kuvataiteen ja käsityön rajapinnalta

Minna Haverin kirja Pehmeä taide punoo säikeitä käsityöperinteistä ja kädentaidoista tämän hetken kuvataiteelliseen ilmaisuun.

Haveri pohtii käsityön piirissä tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena neuletekniikat ovat nousseet suosituksi kuvataidetekniikaksi ja taiteellisen itseilmaisun keinoksi. Kirja esittelee lankatekniikoita käyttäviä suomalaisia taiteilijoita niin kuvataideammattilaisten kuin neulegraffareiden ja ITE-taiteilijoidenkin joukosta.
Pehmeä taide -kirjan kustantaa kulttuurikustantamo Maahenki. Teoksen julkaisijana on Maaseudun Sivistysliitto.

Langalla voi piirtää ja virkkaamalla luoda veistoksia. Haveri osoittaa, että pehmeä, lankaperustainen kuvataide ei takerru käsityötekniikoiden perinteisiin. Se puhaltaa vanhoihin työtapoihin uuden, ajanmukaisen hengen. Ilmaisun räväkkyydestä huolimatta huolenpito, ekologisuus, naiseus, arki ja pehmeät arvot ovat lankatekniikoihin sisäänkirjoitettuja viestejä, joilla käsityötaiturit teoksissaan leikittelevät.

Tekijä
Minna Haveri on nykykansantaiteesta väitellyt taiteen tutkija, taidekasvattaja ja tietokirjailija. Hän on laajasti kiinnostunut taidemaailman marginaaleista ja omintakeisista taiteen tekotavoista. Haverin mukaan taiteen tekeminen on jokaiselle kuuluva oikeus, eikä ilmaisutekniikoiden tarvitse rajoittua taidekouluissa opittuihin taitoihin. Haverin tutkimustyötä ja käsikirjoitusta ovat tukeneet apurahoin Emil Aaltosen säätiö, Niilo Helanderin säätiö ja Suomen Tietokirjailijat ry.

Kirja on osa MSL:n organisoimaa ITE-käsityöhanketta, joka innostaa käsityötekniikoiden rohkeaan, luovaan ja taiteelliseen käyttöön itseilmaisun välineenä. Pehmeä taide nostaa esiin käsityöperustaista ITE-taidetta sekä erilaisin tekstiilityön tekniikoin tehtävää nykytaidetta.

Arvostelukappaleiden tilaukset
Maahenki Oy, maahenki@msl.fi, puh. (09) 751 2020
Arvostelukappaleen voi myös noutaa Maahengestä osoitteesta Eerikinkatu 28, 5. krs. Helsinki

Lisätiedot
MSL, kulttuurituottaja Raija Kallioinen, raija.kallioinen@msl.fi, puh. 040 5636 876

Pressikuvat
www.maahenki.fi/pressi

Yhteydet
Kirjan tekijän Minna Haverin kanssa voi sopia lehdistöhaastatteluista ottamalla yhteyttä sähköpostitse minna.haveri@aalto.fi.

Minna Haveri
Pehmeä taide

ISBN 978-952-301-073-4
teksti: Minna Haveri